Klantcase ATL

Vanaf deze week is een geheel nieuw nummerporteringsplatform live gegaan voor onze samenwerking met het Amerikaanse bedrijf ATL. Met dit platform is het mogelijk om maar liefst 150 miljoen updates per maand te verwerken. Een hele prestatie om dit voor elkaar te krijgen, want het is wereldwijd nog maar weinig anderen gelukt om een dergelijk platform neer te zetten. Een knap staaltje IT dus!  We stellen Sander Immerzeel, IT specialist bij Referit, een aantal vragen over dit project.

nummerporteren_mobiele_telefonie

Nog even in het kort, wat is nummer porteren nu precies?

 

Sander: ”Nummerporteren is een dienst waarbij de consument de optie heeft om haar/zijn nummer te kunnen behouden wanneer er een overstap plaats vindt van de ene naar de andere telefoon provider.  

 

Het klinkt als een simpel proces, maar op achtergrond gebeurt een hele hoop! Daarom is het heel belangrijk om een goed functionerend en betrouwbaar platform te hebben die dit ingewikkelde proces een stuk sneller én gestroomlijnder maakt.”

 

 

Wat houdt deze lancering op dit moment precies in?

 

”Het platform dat we nu hebben ontwikkeld verwerkt alle nummerbehoud updates (broadcastsen aanvragen voor alle nummers (zowel vast als mobile) in Amerika.

 

In Amerika worden de verschillende staten onderverdeeld in regio’s, in al deze regio’s zijn wij straks actief. Gelukkig is het zo dat er voor elke regio dezelfde regels worden gehanteerd.  

 

Operators kunnen binnen nu en twee maanden ook via ons platform nummerbehoud verzoeken indienen en afronden.” 

 


Waarom is dit project in het leven geroepen? En hoe is de samenwerking tussen Referit en ATL ontstaan?

 

Sander: ”ATL zocht een nieuwe partner dat nummer porteren met meer innovatie op de markt zou kunnen brengen en ook nog eens ruime ervaring heeft op dit gebied. Referit biedt al meer dan 10 jaar de techniek voor een dergelijk platform aan op locaties verspreid over de hele wereld

 

Uiteraard is Amerika ook een zeer interessant gebied om onze dienst aan te bieden, dankzij ATL is dit nu ook toegankelijk geworden.” 

 


Wat is er zo bijzonder aan dit porteringsplatform? Waarom is het zo weinig anderen gelukt om ook in de VS aan te mogen sluiten?

 

Sander: ”De schatting is dat we zo’n 150 miljoen updates per maand gaan verwerken. Zoveel porteringen zijn er in Nederland alle jaren bij elkaar nog niet verwerkt

 

De aansluitkosten voor een platform zijn heel hoog in de VS, dus het kostenaspect speelt ook zeker mee. Daarna moet je nog de juiste certificering krijgen voor het platform. Zodra je de software klaar hebt moet je die testen met iemand van het centrale systeem, zij hebben een heel testplan opgesteld met allerlei typen testen. Dit neemt meestal veel tijd in beslag, dit zijn vaak honderden tests dus hier zijn we maanden mee bezig. De data moeten in beide systemen geheel overeenkomen. 

 

Qua netwerk moet je ook een aparte beveiligde verbinding aanvragen. Dit noemen ze een dedicated line. Hier zitten ook weer flinke maandelijkse kosten aan verbonden. 

 

Naast de hoge kosten om alles draaiende te houden, speelt het ook mee dat de meeste concurrenten een verouderd systeem hebben en vrij hoge prijzen hanteren. We zijn niet uniek in de hoeveelheid data die we verwerken, maar ons platform is sneller en veel gemakkelijker in gebruik.    

Door zoveel mogelijk klanten bij ons aan te laten sluiten kunnen we de prijzen behoorlijk drukken.”  

 


Hoe lang zijn jullie in totaal bezig geweest met dit project, van idee tot lancering?

 

Sander:We zijn halverwege 2019 begonnen om dit platform te gaan ontwikkelen, wij hebben met een klein team bestaande uit drie man dit project op ons genomen. We zijn er erg trots op dat wij het binnen een relatief korte tijd hebben kunnen neerzetten. 

 

Sinds begin februari zijn we officieel live gegaan. Over twee maanden wordt dit platform uitgebreid zodat we kunnen beginnen met het porteren van telefoonnummers voor onze Amerikaanse klanten.” 

 


Welke tools heb je ingezet om dit zo snel voor elkaar te krijgen, en welke ondersteuning heeft dit nodig om het draaiende te houden?

 

Sander: ”Het platform is volledig geprogrammeerd in C# op het .NET Core 3.1 framework en wordt in zijn geheel gehost in Microsoft Azure. De keuze voor .NET Core is gevallen door zijn cross-platform support en daarmee meerdere keuzes hebben hoe we dit kunnen hosten binnen Microsoft Azure. Tevens staat de performance goed aangeschreven van dit framework. We gebruiken nu voornamelijk PaaS componenten zoals WebAppsAzure FunctionsAzure CDN en Azure ServiceBus. 

Er zijn verder continuous integration en deployment pipelines opgezet met Azure DevOps. Dit zorgt ervoor dat een nieuwe versie van de applicatie geautomatiseerd kunnen uitrollen naar de Development, Test en Productie omgevingen.

 

In de productie omgeving is het van uiterst belang om het platform 24×7 online te houden. Voor monitoring gebruiken we voornamelijk Application Insights. Hierin worden verschillende performance statistieken bijgehouden en alerts uitgestuurd mochten er zaken buiten hun reguliere waardes komen. Dit is heel waardevol voor ons om alles in de gaten te houden.” 

 


Slotwoord

 

”We zijn trots dat wij een snel en betrouwbaar platform hebben gecreëerd dat qua techniek zo innovatief is dat het echt state-of-the-art te noemen is. Waarbij het voor de eindgebruiker makkelijker is om mee te werken. Veel gegevens worden automatisch al ingevuld dus ze hoeven zelf niet veel aan te vullen. Hierdoor is het zeer onderscheidend vergeleken met andere aanbieders. Ook omdat de online portal een stuk moderner is.”

 

Natuurlijk blijven we onze dienst steeds meer verbeteren in deze eerste fase, maar we gaan de komende periode ook diverse uitbreidingen en extra diensten introduceren. We zijn ervan overtuigd dat dit ons verzekerd van een absolute toppositie in deze markt.”  

Bitnami