?

Intratuin

Applicatie integratie met Azure Integration Services
Met ongeveer 60 franchisewinkels in Nederland en België, is Intratuin een bekende speler in de tuin- en groensector. Het uitgebreide assortiment met tuinartikelen, planten, tuingereedschap en meubilair blijft groeien, net als de vestigingen in België en Duitsland. Een groot en dynamisch bedrijf vereist vaak een uitgebreid IT landschap. En binnen een groot IT landschap kan het soms moeilijk zijn het overzicht te houden op alle informatiestromen.

situatie.

Bestellingen van de winkels liepen via het centrale ERP systeem vanuit het hoofdkantoor naar honderden leveranciers die rechtstreeks aan de winkels leverden. Door deze manier van informatieverwerking had Intratuin last van diverse problemen:

  • Fouten in handmatige invoer en verwerking van gegevens;
  • Inefficiënte leveringen aan winkels;
  • Geen centraal inzicht in informatie;
  • Informatie niet up-to-date en geen realtime inzicht in de voorraadstatus.

oplossing.

Intratuin had besloten om af te stappen van één centrale ERP oplossing en voor specifieke toepassingen uit te gaan van een best-of-breed aanpak. Tevens werd besloten om voor de “niet-groene” producten voortaan een logistieke provider in te schakelen met een extern magazijn. Goederen dienden vanuit leveranciers bij het externe magazijn te worden geleverd. Hierdoor kon de logistieke provider de winkels gericht beleveren met goederen van alle leveranciers waar bestellingen waren gedaan en ontstond er centraal inzicht in de voorraden.

In de oude situatie maakte Intratuin gebruik van BizTalk voor de informatie flows. Referit heeft de nieuwe applicatie integratie oplossing samen met Intratuin gerealiseerd in Azure, gebruikmakend van de Azure Integration services.

De oplossing verzorgt de berichtuitwisseling en datatransformatie inclusief foutafhandeling, zoals:

  • Bestellingen van het ERP systeem aanleveren in EDI formaat (AS2 berichten) aan TieKinetix voor aflevering naar de (honderden) leveranciers en als vooraankondiging naar de logistieke partner IDL;
  • Orderbevestigingen van TieKinetix naar Intratuin en IDL;
  • (Deel)leveringen en voorraadgegevens van IDL naar Intratuin.
Referit heeft de nieuwe oplossing samen met Intratuin gerealiseerd in Azure, gebruikmakend van de Azure Integration services.

techniek.

Technisch gezien bestaat de oplossing uit een Azure tenant met gebruikmaking van Azure Integration Services (function apps, logic apps, servicebus, database, API management, dashboard) met een EDI adapter naar TieKinetix en API’s naar IDL en het ERP systeem (Dynamics AX).

resultaat.

Door deze oplossing konden fouten en vertragingen in het proces worden geëlimineerd. De bedrijfsprocessen tussen de winkels, het hoofdkantoor, de leveranciers, het distributie center en de winkels verlopen nu gestroomlijnd en met de juiste up-to-date informatie.